torstai 12. syyskuuta 2013

Ihmisten historiaa



Betula nana, osa 100

”Oletko aivan varma, että se on tässä suunnassa?” Mihail kysyi Sarnelilta.

”En varsinaisesti, mutta samalla myös olen hyvin varma”, Sarnel vastasi istuessaan Mihailin olkapäällä.

”Jostain syystä en ole kovinkaan vakuuttunut”, Mihail sanoi.

”Kävele vain eteenpäin. Sanon sitten kun pitää kääntyä”, Sarnel sanoi.

”Mistä sinä edes tiedät, että se kirja, josta ehkä olen kiinnostunut, on juuri tässä suunnassa?” Mihail kysyi.

”En tiedä. Minulla on vain vahva tunne, että se on täällä”, Sarnel vastasi.

Mihail ja Sarnel saapuivat uudelle osastolle. Osaston kyltissä luki Ihmiskunnan historia.

”Luulen, ettei täällä ole mitään minua kiinnostavaa”, Mihail sanoi.

”Luota minuun”, Sarnel sanoi.

”Kyllä minä luota. Minä vain hieman epäilen”, Mihail sanoi.

”Se tarkoittaa sitä, että et luota”, Sarnel huomautti.

”Miten vain”, Mihail sanoi.

”Käänny oikealle”, Sarnel sanoi.

”Okei. Montako käytävää menen oikealle?” Mihail kysyi.

”Kaksi. Sitten käänny vasemmalle käytävälle”, Sarnel vastasi.

”Ja sitten jatkan suoraan?” Mihail kysyi.

”Ei. Sitten olemme oikealla hyllyllä”, Sarnel vastasi.

Mihail nyökkäsi ja hetken päästä he olivat Sarnelin sanomalla hyllyllä.

”Ja sittenkö pitää etsiä se kirja?” Mihail kysyi.

”Niin”, Sarnel vastasi.

”Olisi tietysti helpompaa jos tietäisi, mikä kirja on kyseessä”, Mihail sanoi.

”Minä tiedän, kun näen sen kirjan”, Sarnel sanoi.

”Kertooko sinun tunteesi muuten yhtään tarkemmin, missä se kirja on? Esimerkiksi, että kummassako päässä kirjahyllyä se kirja on”, Mihail kysyi.

”Luulen, että se on hieman puolenvälin jälkeen”, Sarnel vastasi.

”Tässä kohdin?” Mihail kysyi käveltyään hieman puolenvälin yli.

”Luulisin”, Sarnel sanoi.

Mihail huokaisi ja alkoi käydä läpi hyllyn kirjoja.

”Se on tuo kirja”, Sarnel sanoi, ennen kuin Mihail oli ehtinyt pitkällekään.

Kirjan selkämyksessä luki nimi. Tuo nimi oli Netronovan ruhtinassuvun vaiheet ja historia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti