torstai 23. kesäkuuta 2016

Aternin senaatti II



Betula nana, osa 234

Aternin senaatin istuntosali oli suuri soikeapohjainen huone. Huoneen keskellä oli avoin tila ja lähempänä seiniä kulki suurten pylväiden rivi. Pylväiden edessä oli kahdessa rivissä tuolit senaatin jäsenille. Senaatin puhemies istui hieman sivussa muista ja hänen vierellään työskenteli kolme kirjuria. Istuinten takana pylväiden seassa oli joukko senaattoreiden avustajia ja muuta väkeä.

Muuten sali oli autio.

Sali oli niin suuri, että senaattoreiden ja heidän seuralaistensa runsaasta joukosta huolimatta sali tuntui kokonaisuudessa autiolta. Tämä sai kaikki äänet kaikumaan.

Senaatin puhemies nousi seisomaan ja ojensi Mihailia kohden kättään.

”Tervetuloa Aterniin. Minä olen senaatin puhemies Pompeo Nefrev”, puhemies sanoi.

”Kiitos, että olemme päässeet tutustumaan kauniiseen kaupunkiinne. Minä olen ruhtinas Mihail Netronova”, Mihail sanoi.

”Minkä ruhtinas te olette?” Puhemies Nefrev kysyi.

”Olen Léostan ruhtinas”, Mihail vastasi.

”Olen saanut kuulla, ettei siellä ole ollut ruhtinasta vuosiin. Ja olen myös saanut kuulla, ettei koko Léostaa olisi enää olemassakaan. Ei ainakaan merenpinnan yläpuolella”, puhemies Nefrev sanoi.

”Olette kuulleet oikein”, Mihail sanoi.

”Siksikö olette tulleet, että löytäisitte uuden kodin merenpohjassa olevan tilalle?” Puhemies Nefrev kysyi.

”Kyllä. Kansani rippeet lähtivät mukanani Léostasta, missä olimme eläneet vuosikausia Suuren keisarikunnan reunalla ilman mitään päätösvaltaa omiin asioihimme. Halusimme siihen muutoksen ja nyt meillä ei ole enää kotia. Haluamme vain elää rauhassa yhtenä kansana muiden kansojen joukossa”, Mihail vastasi.

”Toivon, että aikomuksenne on nimenomaan tuo”, puhemies Nefrev sanoi.

”Vakuutan teille kunniani kautta, että niin on ja on tuleva olemaan niin kauan kuin minä olen kansani ruhtinas. Emme ole tähänkään asti lähteneet sotaan hyökätäksemme muita vastaan, vaan puolustaaksemme oikeuttamme omaan olemassaoloomme. Niin teemme myös jatkossa”, Mihail sanoi.

”Sinä senaatti tulee pohtimaan”, puhemies Nefrev sanoi.

Mihail seurueineen ohjattiin ulos senaatin salista ja senaatti jäi keskustelemaan aiheesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti